avondvierdaagse

De avondvierdaagse is veranderd...

 

Bij het woord avondvierdaagse komen er beelden van vroeger bij me naar boven. Ik liep namelijk áltijd de avondvierdaagse. Geweldig vond ik het. Van tevoren vond er dan thuis een heel ritueel plaats.

We aten extra vroeg, dan gingen we mijn voeten afspoelen met ijskoud water en dan smeerde mijn moeder ze in met talkpoeder, want dan zou ik niet zo snel blaren krijgen. Ik herinner me nog goed het gevoel...

 

Nog steeds als ik een stuk komkommer zó afhap, denk ik ook vaak terug aan die avondvierdaagse. Ik kreeg namelijk altijd een heel stuk komkommer mee. Niet een paar plakjes, zoals je normaal komkommer at, maar een heel stuk dat ik dan zo mocht afhappen onderweg. Vond ik fantastisch (geluk zit dus écht in kleine dingen). We liepen vier dagen en op de laatste avond was het feest. Vader en moeder bij het eindpunt, soms zelf opa en oma en dan kreeg ik bloemen en mijn medaille. Trots als een pauw en volmaakt tevreden ging ik dan naar huis.

 

Hoe anders is dat nu?

Tegenwoordig nemen kinderen dus snoep en koek mee, onderweg krijgen ze overal limonade te drinken en na afloop worden ze zo ongeveer compleet behangen met snoepgoed. De foto’s op facebook zijn schokkend: Sint Maarten is er niets bij. En nee, dat is niet alleen de laatste dag, de feestelijke afsluiting, dit gebeurt iedere wandeldag!

Wij hebben hier in het dorp geen avondvierdaagse, dus ik was echt enorm verrast dat er zoveel is veranderd!

 

Je hebt toch nèt gegeten?

Omdat het een avondvierdaagse is, die dus aan het begin van de avond is, kun je je sowieso afvragen waarom er van alles gegeten moet worden onderweg, want de kinderen hebben namelijk toch net gegeten? Ze zijn zo’n 1,5 of misschien 2 uur onderweg? Ook niet echt een tijdsbestek dat je niet zonder eten kunt lijkt me. Wat is het toch dat tegenwoordig áltijd, óveral en élk moment van de dag gegeten (of gesnoept) moet worden?

 

Uitzondering moet toch kunnen?

Nu kun je natuurlijk zeggen, ach dat is maar één keer per jaar, laat die kinderen toch, dat soort dingen. Ik hou ook erg van het in balans houden van leuk en lekker aan de ene kant en gezond en verantwoord aan de andere kant. En ik hou er niet van om overal snoep en lekkers te gaan verbieden. Het moet namelijk allemaal wel leuk blijven. Maar hoe blijft het leuk (én vooral ook nog een béétje gezond) als het hele jaar bestaat uit uitzonderingen?

Vier dagen avondvierdaagse, minimaal 25 uitdeelmomenten van klasgenootjes, Pasen, Sinterklaas, kerst, hun eigen verjaardag en die van de rest van het gezin, verjaardagen waar je door het jaar heen naar toe gaat, partijtjes, Sint Maarten, dagjes weg, twee weken op vakantie, of misschien wel de hele zomervakantie de teugels wat minder strak, schoolreisjes en ja, zelfs tijdens de cito toets mag er tegenwoordig worden gesnoept! Tel je daar de schooltussendoortjes bij op, de tussendoortjes na een training, na de zwemles en na de sportwedstrijd bij op, dan zijn dat echt bizar veel suikerklontjes-momenten in een één jaar.

 

De drie B’s

Bewustwording en balans zijn de sleutelwoorden. Tel het eens op, kijk eens wat je kind aan suiker binnenkrijgt op een normale dag en hoeveel dat is tijdens al die uitzonderingen. Trek je eigen conclusie en hou het vervolgens echt in balans. Hier een beetje laten, daar een beetje mogen. De drie B’s. Bewustwording, Balans en Beetje. Dat laatste woord is volgens mij bij weinigen nog bekend…

 

Wat neem je dan wél mee als je de avondvierdaagse gaat lopen?

  • genoeg water (in een leuke fles, eventueel met wat fruit erin) of suikervrij ander drinken
  • een stuk komkommer om zó af te knagen (lekker fris én vocht!)
  • een of twee dadels
  • een stuk fruit
  • wat ongebrande, ongezouten nootjes met rozijntjes
  • een paar wortels

En na afloop?

Zorg dat je zeker ruim een uur van tevoren eet. Eet iets dat niet al te zwaar op de maag ligt. Heeft je kind na afloop nog honger dan is een bakje yoghurt een prima idee. Na het sporten zijn eiwitten belangrijk.

Op de laatste dag kun je best eindigen met een lekker snoepje of ga samen een ijsje eten. Dat heb je dan na vier dagen wandelen ook best verdiend.

Zo blijft het leuk én gezond!

Wil jij bewuster omgaan met suiker, maar het allemaal wél leuk houden voor je kids?

Download dan mijn gratis e-book "Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen".

Ik leg je daarin onder andere uit waar je op kunt letten zodat jullie gemakkelijk veel minder suiker binnenkrijgen, hoe je vanaf nu heel eenvoudig gezonde(re) boodschappen doet in je eigen supermarkt en hoe je een gezondere leefstijl leuk houd voor je kids zodat ze niet direct hun kont tegen de krib gooien.

Ja! Stuur mij het gratis e-book “Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen”

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

Laat een reactie achter