diksap

Ik zal je uitleggen waarom diksap helemaal niet zo gezond is...

 

Diksap bestaat uit natuurlijke suikers. Het zijn fruitsuikers. Maar helaas pindakaas, fruitsuiker is niet minder suiker dan gewone suiker.

Zo. Dat heb ik maar gezegd.

Nu nog uitleggen, want diksap met natuurlijke suikers dat is toch zeker wel gezonder dan de eerste de beste goedkope limo?

Suiker is suiker

Nou, uhhh suikertechnisch gezien niet dus. Suiker is suiker. Voor je lijf. Je lijf denkt helaas niet, oh nu komt er gezonde suiker binnen. En minder suiker zit er ook niet in.

Om precies te zijn zit er in een glas van 250 ml aangemaakte limonade 4,5 suikerklontje en in een glas van 250 ml aangemaakte diksap 4,4. Dat scheelt precies niks dus.

Maar het klinkt zo gezond, natuurlijk suikers…

Ja dat klopt, dat klinkt het ook. Maar wat ze doen is de suiker uit heeeel veeeel appels halen en dit inkoken tot een dikke stroop. Dat leng je aan met water en voila, daar is je glaasje diksap.

Die suiker komt wel uit appels, maar je mist de goede, gezonde andere stofjes in de appel. Je mist het vocht, de vezels en andere voedingsstoffen. Die er voor zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel niet skyhigh wordt. En daarom zal je bloedsuikerspiegel van een appel niet zo hard stijgen. Maar van een glas diksap wel. Het is niet meer dan ingekookte suiker aangelengd met water. 

Hoeveel appels kun je in één keer op?

Van een appel zul je er niet gauw een stuk of 10 op kunnen. Toch krijg je de hoeveelheid suiker uit heel veel appels wel in één keer binnen met een glas diksap. En daar gaat het mis. Want je lijf snapt zoveel suiker niet. Je bloedsuikerspiegel stijgt als een malle met alle gevolgen vandien.

Water lust ik niet!

In één keer van limo of diksap naar water, dat is voor de meeste kids echt een veel te grote stap. Ze gooien hun kont tegen de krib en roepen: “Ik lust geen water!”

Maar van nature lust iederéén water. Zonder water ga je dood. We zijn het alleen niet gewend te drinken en vaak zelfs helemaal afgewend te drinken. Toch gaat het jullie lukken water te gaan drinken! 

Met deze tips lukt het jullie ook om veel vaker water te gaan drinken!

  • Halveer het aantal glazen limonade (of sap of diksap of andere zoete drankjes) dat er gedronken wordt per dag
  • Meng steeds minder siroop en meer water, zodat je kind langzaam kan wennen aan een minder zoete smaak, om het uiteindelijk af te wennen
  • Koop een mooie fles met waterfilter of een waterkan met filter voor op het aanrecht
  • Maak water aantrekkelijk door er schijfjes fruit of komkommer aan toe te voegen, laat je kind kiezen wat erin moet
  • Laat je kind een mooi nieuw waterglas of toffe beker uitkiezen, speciaal voor het “nieuwe drinken”
  • En voor de kleintjes is het super leuk om samen thee te drinken uit een tof serviesje!
  • Spreek 1 of 2 limonade momenten af per week en hou je hieraan

Water drinken is ook nog een super belangrijk voor het lichaam, ook voor kinderen! Hier lees je hoeveel water je kind ongeveer moet drinken per dag en waarom het zo belangrijk is.

Soms wil je natuurlijk ook wel eens iets anders dan water…

En dat moet zeker ook kunnen.

Wat dacht je van deze heerlijke ijsthee?

 

Dit heb je nodig:

1 liter rooibosthee
sap van 1 limoen
sap van 1/2 ananas (dit doe met een (slow-)juicer)

Zo maak je het:

Pers de limoen uit en doe de ananas in de juicer. Meng de sapjes door de thee en laat de thee nu helemaal ijskoud worden in de koelkast. Serveer met een ijsklontje en een vrolijk rietje!

Wil jij bewuster omgaan met suiker, maar het allemaal wél leuk houden voor je kids?

Download dan mijn gratis e-book "Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen".

Ik leg je daarin onder andere uit waar je op kunt letten zodat jullie gemakkelijk veel minder suiker binnenkrijgen, hoe je vanaf nu heel eenvoudig gezonde(re) boodschappen doet in je eigen supermarkt en hoe je een gezondere leefstijl leuk houd voor je kids zodat ze niet direct hun kont tegen de krib gooien.

Ja! Stuur mij het gratis e-book “Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen”

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

2 reacties

  1. Annemarie Robben op 18 augustus 2018 om 10:27

    Lust je geen water? Mijn moeder zei dan: Als je geen water lust dan heb je geen echte dorst!

    • Beheerder op 18 augustus 2018 om 10:40

      Mooi gezegd, en inderdaad helemaal waar!

Laat een reactie achter