keukenbasics

Goede smaakmakers zijn de basis

 

In de gezonde, suikervrije keuken moet je slim gebruik maken van smaakmakers. Je soepen, sauzen, pasta’s en baksels worden dan echt perfect.

Zó lekker zelfs dat je echt nooit meer naar een pakje of zakje grijpt. Want als je gewend bent om zelf smaak aan je gerechten te geven dan vind je pakjes of zakjes straks echt niet lekker meer!

En dat is maar goed, ook, want die zitten echt vol e-nummers, suiker en smaakversterkers.

 

Ik heb hieronder voor jou mijn absolute smaakmaker top 10 samengesteld. Zonder deze toppers kan ik gewoon niet lekker koken.

Ik ben hiermee niet langer afhankelijk van pakjes en zakjes vol smaakversterkers en suikers. Eéns in de zoveel tijd bestel ik een rondje en kan ik weer een hele tijd vooruit.

Overigens zijn steeds meer van deze producten ook in je supermarkt te krijgen, het gaat wat dat betreft echt de goede kant op!

 

  1. Zeewierpeterselie
    Echt met stip op 1 deze. De smaak is Umami, dat is hartig. Dat zorgt ervoor dat je gerecht meteen veel meer smaak krijgt. In pakjes en zakjes zit smaakversterker, met ook een hartige smaak. Gelukkig heb je die dus niet nodig!
  1. Goed zout
    Dat is Himalayazout of Keltisch zeezout. Ze zijn beide heerlijk en heel rijk aan mineralen. Himalayazout is goed te malen in een molen, Keltisch zeezout niet zo omdat het wat vochtig is. Het zeezout is dus meer handig voor door de saus of soep of om er een Sole mee te maken.
  1. Extra virgine kokosolie
    Onmisbaar in mijn keuken inmiddels. Een eitje of vlees bakken doe ik liever in de roomboter, maar verder is de kokosolie favoriet. Het is een verzadigd vet en kan goed tegen hitte. Veel beter dan zonnebloemolie of olijfolie die snel oxideren bij verhitting. Maar ook in mijn badkamer gebruik het! Het is heerlijk als je een droge huid hebt na het douchen!
  1. Goede gedroogde kruiden
    Ook een keur aan goede gedroogde kruiden is een must. Denk bijvoorbeeld aan Italiaanse kruiden, Mexicaanse kruiden, maar ook een goede paprikapoeder, gedroogde bieslook, verse zwarte peper, laurierblaadjes, Ceylon kaneel of gemberpoeder. Hoe meer kruiden je hebt, hoe meer smaak je kunt maken
  2. Rauwe honing
    En dan echt rauwe honing. Een bio honing uit de supermarkt is dat niet. Honing kan nét die zoete touch geven die een gerecht nodig heeft. Ook in de dressing gebruik ik een klein beetje honing.
  1. Currypasta
    Ik ben echt verzot op curry! Een goede smakelijke currypasta is dan superhandig en die wil je alleen maar als er echt geen smaakversterkers en andere rommel in zit.
  1. Kokosmelk
    Voor door de curry, maar voor nog zoveel andere doeleinden! Ik gooi vaak een scheutje door het beslag van boekweitpannenkoeken, zodat ze lekker romig worden. Het is ook heerlijk door een smoothie of een klein beetje bij je yoghurt. Let er goed op dat er geen toevoegingen in zitten, dat heb je heel vaak bij kokosmelk
  1. Rauwe cacao
    Gebruik ik vaak bij het bakken of we maken een heerlijke chocolademousse met banaan en avocado. Jammie!
  1. Kruidenbuiltjes
    Ja echt! Een soort theezakjes met kruiden. Dit is het enige Honig product dat je mij zult zien gebruiken. Ze bevatten geen toevoegingen en zijn superhandig in soep of saus!
  1. Vanille poeder
    Kant en klaar in een potje of een vanillestokje waar je zelf het merg uit haalt, het kan allebei. Soms is zo’n potje gewoon wel zo makkelijk. Heerlijk in baksels!

Is de basis goed, dan kook je met gemak de sterren van de hemel!

Heb je eenmaal jouw basis gevonden, dan heb je goed fundament voor jouw suikervrije(re) leven gelegd. Daar kun je lekker mee vooruit!

In mijn receptenprogramma geef ik je nog veel en veel meer smaakmakers en tips en trics om zo gemakkelijk én lekker mogelijk zonder pakjes te koken. Nieuwsgierig naar deze programma's? Kijk dan eens HIER.

 

Veel kookplezier!

Wil jij bewuster omgaan met suiker, maar het allemaal wél leuk houden voor je kids?

Download dan mijn gratis e-book "Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen".

Ik leg je daarin onder andere uit waar je op kunt letten zodat jullie gemakkelijk veel minder suiker binnenkrijgen, hoe je vanaf nu heel eenvoudig gezonde(re) boodschappen doet in je eigen supermarkt en hoe je een gezondere leefstijl leuk houd voor je kids zodat ze niet direct hun kont tegen de krib gooien.

Ja! Stuur mij het gratis e-book “Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen”

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

Laat een reactie achter