water drinken

Waarom is voldoende water drinken zo belangrijk?

 

We denken vaak pas aan veel drinken als het warm weer is, maar drinken is elke dag, de hele dag belangrijk!

Elk lichaam heeft voldoende vocht als basis nodig om voldoende bloedcirculatie te hebben en de nieren goed te laten functioneren.

Water is ook essentieel om het lichaam op de juiste temperatuur te houden en het helpt afvalstoffen afvoeren.

Onze huid lijdt onder tekort aan water en zonder water heb je minder energie.

En wist je dat mensen die te weinig drinken ook vaker ziek zijn?

Daarnaast bestaat ons lichaam gewoon voor het grootste deel uit water. Redenen genoeg dus om te zorgen dat jij en je kind voldoende drinken.

Zo merk je dat je (kind) niet voldoende drinkt:

  • Dorst
  • Droge mond
  • Donkergele urine; hoe meer je drinkt hoe doorzichtiger de urine wordt
  • Vermoeidheid/sufheid
  • Zeer weinig plassen
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid of licht in het hoofd
  • Prikkelbaar
  • Slechte concentratie

Deze symptomen verdwijnen vrij snel indien het vochtniveau wordt aangevuld. Bij echte uitdrogingsverschijnselen zijn de symptomen erger en diverser. Raadpleeg zeker bij jonge kinderen als je twijfelt altijd snel een deskundige!
Het is dus eigenlijk niet logisch om te gaan drinken als je dorst hebt, want je moet je dorst juist vóór zijn. Dorst is een teken dat er te weinig is gedronken. Kinderen hebben een verminderd dorstgevoel, het is daarom dus erg belangrijk om ze op tijd van drinken te voorzien.

 

Wat drink je dan?

Niet alle drankjes zorgen voor het aanvullen van vocht. Integendeel, hoe meer suiker een drankje bevat, hoe meer het juist vocht aan het lichaam onttrekt. Dus dorst lessen met een zoete vloeistof zet eigenlijk geen zoden aan de dijk. Drankjes als vruchtensap, vruchtenlimonade, frisdrank met of zonder prik, alle op kinderen gerichte pakjes en zakjes drinken, óók al is er geen extra suiker aan toegevoegd zijn te zoet, bevatten suikers (ook al zijn het natuurlijke suikers) en onttrekken daardoor juist vocht aan het lichaam in plaats van het aan te vullen. Op die manier kun je dus veel drinken en tóch uitgedroogd raken. Water of (lauwwarme) kruidenthee zijn het beste om vocht aan te vullen.

 

Niet te koud!

Drink niet te koud, je lichaam streeft naar een continue temperatuur en gaat je dan juist weer opwarmen. Zo krijg je het juist warmer in plaats van dat het verkoelt. Zo koelt een ijsje je dus ook niet echt af (en bevat ook veel suiker bovendien). Een goede tip is ook om bijvoorbeeld bij de lunch of ’s middags een kopje soep of bouillon te eten. Je verliest met warm weer door het zweten ook veel zout en zo vul je dit weer aan. Zelf kun je ook wat Himalaya zout of Keltisch zeezout in een glas water oplossen. Het geeft vaak weer wat extra energie.

 

Niet te zoet!

Als jij of je kind gewend zijn om de dorst te lessen met zoete vloeistoffen, dan is het best lastig omschakelen naar alleen maar water of thee. In kleine stapjes moet het echter zeker gaan lukken. Hierbij kunnen de volgende tips je misschien helpen:

  • Leuk een glas water op met ijsblokjes van fruit of fruitsap (deze in de vorm van lego blokjes zijn geweldig!)
  • Maak een grote kan water met daarin een schijfje citroen en wat munt
  • Laat je fantasie de vrije loop en doe allerhande fruit in je water, het geeft ook vaak een leuk kleurtje aan het water
  • Laat een lekkere frisse kruidenthee een nachtje afkoelen en drink het koud.

 

 

TIP! De licht zoete kinderthee van TeeFee bevat een klein beetje steviablad en is daardoor een klein beetje zoet. Ideaal om rustig naar iets minder zoet af te bouwen en toch heel lekkere thee te drinken! Je vindt hem hier.

 

Ook belangrijk:

Zorg voor voldoende gelegenheid om te drinken. Las een pauze in tijdens het spelen, sporten of zwemmen. Leer je kind dat je af en toe een drinkpauze moet nemen. Doe dit zelf ook! Jij bent tenslotte het grote voorbeeld voor je kind. Drink goed verdeeld over de hele dag.

 

Hoevéél moet jouw kind eigenlijk drinken?

Een kind van 7 jaar zou ongeveer 1,5 liter moeten drinken. Dat is een glas of 7. Is het warm of is het kind actief aan het spelen of sporten, dan natuurlijk meer.

Voor volwassenen wordt vaak gebruik gemaakt van het volgende rekensommetje om uit te rekenen hoeveel je zou moeten drinken: lichaamsgewicht x 0,044. De uitkomst in liters zou je per dag aan water moeten drinken. De meeste mensen komen hier niet aan, zelfs niet op warme dagen, wanneer je dus eigenlijk nog extra zou moeten drinken.

“Water is niet iets dat je drinkt als je de rest gehad hebt, maar een essentieel onderdeel van ons lichaam en onze gezondheid“

Wil jij bewuster omgaan met suiker, maar het allemaal wél leuk houden voor je kids?

Download dan mijn gratis e-book "Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen".

Ik leg je daarin onder andere uit waar je op kunt letten zodat jullie gemakkelijk veel minder suiker binnenkrijgen, hoe je vanaf nu heel eenvoudig gezonde(re) boodschappen doet in je eigen supermarkt en hoe je een gezondere leefstijl leuk houd voor je kids zodat ze niet direct hun kont tegen de krib gooien.

Ja! Stuur mij het gratis e-book “Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen”

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

Laat een reactie achter