kind in kar

Wéét jij wat je koopt?

 

Etiketten lezen in de supermarkt. Misschien doe je dat wel nooit. Het lijkt immers een hoop gedoe.

Toch valt dat reuze mee. Als je weet waar je op moet letten heb je een etiketje namelijk zó gescreend en weet je al gauw hoeveel klontjes suiker er in een product zitten.

Gewoon even wennen...

Het is even wennen, maar als je jezelf even de tijd geeft, dan wordt etiketten checken al gauw je tweede natuur in de supermarkt. En dan weet je precies wat je wel en beter niet mee kunt nemen. Bovendien weet je al heel gauw precies de producten die je zonder te kijken mee kunt nemen. Elke week wordt het een stukje simpeler tot je gewoon weer net zo makkelijk boodschappen doet als voorheen, maar dan een stuk gezonder!

 

Hoe doe je dat bij online boodschappen bestellen?

Oh en doe jij je boodschappen online, ook dan kun je eenvoudig zien wat er in de producten zit. Dat staat er namelijk keurig bij. En thuis heb je misschien nog wel meer gelegenheid om even rustig te kijken dan wanneer je met je kar in de supermarkt staat.

 

Dít vind je op het etiket!

Een etiket heeft een ingrediëntenlijst en een voedingswaardetabel. Voor de ingrediëntenlijst geldt:

  1. Het ingrediënt dat als eerste wordt genoemd, daarvan zit er het meeste in. Dus begint de ingrediëntenlijst met het woord “suiker” dan bestaat het product voor het grootste gedeelte uit suiker.
  2. De allergenen worden dik gedrukt. Dus SOJA, of GLUTEN zie je dan staan.
  3. Vormen van suiker herken je in elk geval al als ze eindigen op: -ose of -stroop of -suiker. Er zijn nog veel meer (schuil)namen voor suiker, maar deze drie zijn het makkelijkst te herkennen. De andere namen voor suiker vind je op de gratis Supermarkt Survival Pas die je HIER kunt downloaden.
  4. E-nummers herken je als ze echt als E-nummer genoemd worden. Zoals bijvoorbeeld E300. Maar steeds vaker worden ze voluit geschreven zodat jij niet meteen E-nummers ziet. Dan staat er in plaats van E300, ascorbinezuur. Dat zijn dus bijna allemaal woorden die even onbekend als onuitspreekbaar zijn. Hoe meer van dat soort woorden, hoe meer E-nummers erin zitten. Een boekje met E-nummers kan handig zijn, zeker in het begin. Ook niet alle E-nummers zijn slecht namelijk en daarin vind je precies waar je op moet letten.
  5. Een karakteristiek ingrediënt moet worden genoemd als % (bv de aardbeien in aardbeienyoghurt)

 

De voedingswaardetabel laat ons verder nog het volgende zien:

  • Calorieën
  • Koolhydraten
  • Vetten
  • Eiwitten

En daarnaast ook nog: vitamines, mineralen, suiker, verzadigd of onverzadigd vet en zout.

 

Hoeveel suiker zit er precies in?

Je kunt aan de hand van het etiket ook snel en eenvoudig uitrekenen hoeveel suikerklontjes er in een product zitten. Dat doe je zo:

  • Kijk hoeveel koolhydraten het product bevat. Je kijkt hiervoor naar de totale hoeveelheid koolhydraten. (We kijken niet alleen naar “waarvan suikers” omdat bijna alle artikelen met een etiket toch uit snelle koolhydraten, dus suikers, bestaan)
  • Je deelt het totale aantal koolhydraten door 100, zodat je 1 gram weet.
  • Je kijkt hoeveel gram 1 portie is.
  • Vermenigvuldig dit met elkaar
  • Deel de uitkomst door 4, want een suikerklontje weegt 4 gram.

Stel we nemen een mueslireep. Eén stuk weegt 32 gram. In 100 gram zit 65 gram koolhydraten. De som is dan als volgt:

65 : 100 = 0,65
32 x 0,65 = 20,8
20,8 : 4 = 5,2

Er zitten dus 5,2 suikerklontjes in één mueslireep in dit geval. Gelukkig heeft iedereen tegenwoordig een telefoon bij zich en kun je als je echt ergens precies de klontjes van wilt weten, even je rekenmachine erbij pakken.

 

Je pikt het snel op hoor!

Geloof me, je word er supersnel heel handig in en kunt ook heel snel globaal al zien hoeveel klontjes er in iets zitten. Je screent dan heel snel de artikelen en binnen no time weet je ook precies wat je wel of niet kunt kiezen en wordt boodschappen doen een eitje ???? Mocht je het nou wel lastig vinden, dan heb ik mijn allerhandigste boodschappentips al eens voor je op een rijtje gezet. Handig hoor!

 

Vertel je kids wat je doet!

Je kunt al best heel jong aan je kinderen laten zien dat je niet zomaar alles in je karretje gooit, maar even kijkt of het geschikt is. Als ze met iets aan komen zetten kun je samen even kijken of jullie het wel of niet willen meenemen en waarom. “Ik kijk even hoeveel klontjes suiker erin zitten” Is echt niet gek om tegen je kroost te zeggen! Ze leren ervan dat je niet zomaar klakkeloos alles meeneemt, maar kijkt of je het geschikt genoeg vindt. En natuurlijk zal dat ook wel eens tegenvallen als er iets niet mee mag. Maar dan kunnen jullie samen een alternatief zoeken en soms afspreken dat iets bijvoorbeeld alleen geschikt is voor een enkel keertje als het feest is.

Jong geleerd is oud gedaan!

Wil jij bewuster omgaan met suiker, maar het allemaal wél leuk houden voor je kids?

Download dan mijn gratis e-book "Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen".

Ik leg je daarin onder andere uit waar je op kunt letten zodat jullie gemakkelijk veel minder suiker binnenkrijgen, hoe je vanaf nu heel eenvoudig gezonde(re) boodschappen doet in je eigen supermarkt en hoe je een gezondere leefstijl leuk houd voor je kids zodat ze niet direct hun kont tegen de krib gooien.

Ja! Stuur mij het gratis e-book “Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen”

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

Laat een reactie achter