iets te drinken en wat lekkers

Iets te drinken en wat lekkers

 

Herken je dat?

 

Dat er bijna overal "iets te drinken en wat lekkers" wordt aangeboden?

Het is zo'n lekker standaard zinnetje geworden, dat we er niet eens bij stilstaan hoe vaak er zo'n moment is en uit hoeveel suiker zo'n momentje telkens weer bestaat.

Er gaat geen gelegenheid voorbij...

Tel het eens op... Hoe vaak in de week is er een momentje voor iets te drinken en wat lekkers?  Of het nu gewoon op school om 10 uur tijdens de pauze is of als ze ’s middags uit school komen, beide keren is dit een moment voor iets te drinken en wat lekkers.

Is er voetbaltraining, judoles of zwemles? Daarna is er voor veel kinderen standaard iets te drinken en wat lekkers mee.

Is er een partijtje, een verjaardag of zomaar op visite, dan krijg je iets te drinken en wat lekkers.

Gaan we een dagje weg, op schoolreis of zitten we een tijdje in de auto? Ook dan is er regelmatig iets te drinken en wat lekkers tussendoor.

Lopen we de avondvierdaagse? Ook dan krijgen we iets te drinken en iets lekkers mee.

 

Tien suikerklontjes???

Op deze manier worden er enorm veel eet-en drinkmomenten op een dag gecreëerd. Het drinken en iets lekkers bestaat dan ook heel vaak nog uit een pakje drinken een koekje.

Laten we eens van het (waarschijnlijk) meest gedronken pakje uitgaan. Het pakje Wicky. En we nemen een gemiddeld kinderkoekje, laten we zeggen een zakje Smoeltjes. In beide zitten ongeveer 5 suikerklontjes. Dus dit tussendoor momentje levert een kind in één keer 10 suikerklontjes op.
Wist je dat de Wereld Gezondheids Organisatie voor een volwassene per dag een maximum adviseert van 6 suikerklontjes?
En dan heb ik hier alleen maar één zo’n moment eruit gepikt. Met één pakje drinken en een koekje zit je dus al ruim over wat je op een dag maximaal binnen zou moeten krijgen…

Helaas weet ik dat bij veel kinderen er heel wat dagen zijn dat het “drinken en wat lekkers moment” meerdere keren per dag voorkomt.

 

Wat is er dan zo slecht aan eigenlijk?

Elke keer als je iets eet of drinkt (behalve water) moet het lichaam insuline aanmaken om de suikers uit wat je eet en drinkt uit het bloed naar de cellen te brengen. Het lichaam is dus continue keihard aan het werk om al die suiker die steeds in het bloed zit naar de cellen te krijgen. Uiteindelijk worden de cellen ongevoelig voor insuline, het komt namelijk zo ontzettend vaak voorbij. Daarnaast wordt de klier die insuline produceert heel moe van al dat harde werken en wordt het steeds lastiger om de juiste hoeveelheid insuline te produceren.

 

Niet alleen overgewicht is het gevolg

Dit kan uiteindelijk leiden tot de meest uiteenlopende klachten. Overgewicht natuurlijk, maar ook vermoeidheid, veel gevoeliger zijn voor allerlei ontstekingen, geheugen en concentratie problemen, gedragsveranderingen, vocht vasthouden, menstruatieklachten, hoge bloeddruk en uiteindelijk zelfs diabetes type II.
Dit lijkt misschien voor velen een ver-van-mijn-bed show, maar we zien om ons heen echt steeds meer kinderen en pubers (en zeker ook volwassenen) met buikjes en love-handles.

Het kan toch ook allemaal best ietsje minder?

We hoeven niet alle pakjes en sapjes te schrappen, maar een stuk minder kan het zeker. Stel dat je van 3 zoete drinkmomenten per dag, naar 1 zoet drinkmoment per dag gaat, dan scheelt dat op zo’n dag dus 10 suikerklontjes!!!
Vervang je daarnaast 2x een koekje of snoepje voor een stuk fruit of een tussendoortje zonder suiker, dan scheelt dat nog eens 10 suikerklontjes. Dat zijn totaal dus 20 klontjes per dag minder. Ongelooflijk hè!

Hoe maak je de ommezwaai?

- Kies samen met je kind welke suikervrije alternatieven het graag wil eten
- Ga samen wat lekkers bakken zonder suiker
- Ga samen aan tafel zitten om een fruitmoment in te lassen
- Drink water (tips om meer te drinken en hoeveel je kids zouden moeten drinken lees je hier)
- Is water drinken nog lastig? Leng dan de limonade steeds met meer water aan en laat je kind zo rustig wennen

 

Wist je dat ik in mijn programma's heel veel heerlijke recepten en tips heb opgenomen voor suikervrije en toch heerlijke tussendoortjes? Alle info over deze programma's vind je HIER.

 

Wil jij bewuster omgaan met suiker, maar het allemaal wél leuk houden voor je kids?

Download dan mijn gratis e-book "Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen".

Ik leg je daarin onder andere uit waar je op kunt letten zodat jullie gemakkelijk veel minder suiker binnenkrijgen, hoe je vanaf nu heel eenvoudig gezonde(re) boodschappen doet in je eigen supermarkt en hoe je een gezondere leefstijl leuk houd voor je kids zodat ze niet direct hun kont tegen de krib gooien.

Ja! Stuur mij het gratis e-book “Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen”

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

Laat een reactie achter