weerstand

Als je je kids vertelt dat ze minder suiker moeten eten, dan schieten ze hoogstwaarschijnlijk direct in de weerstand...

 

Er is geen kind dat dan zegt, “oh oké, prima mama!”.

Ook als je zelf besluit minder suiker te gaan eten zul je dat ervaren.

Het lijkt wel of je dan alleen nog maar meer zin in zoetigheid hebt dan wanneer je er niet mee bezig bent.

Je zit dan in de weerstand en je brein probeert je te vertellen dat je toch écht dat ene koekje moet nemen. Stiekem houden we namelijk helemààl niet van veranderen en als we het idee hebben dat we er ook nog moeite voor moeten gaan doen al helemaal niet.

Omzeil de weerstand

Om die weerstand te voorkomen moet je om je weerstand heen. Of die van je kids in dit geval. Maar hoe doe je dat?

Bij kinderen doe je dat vooral door het leuk te maken. Dus niet door mee te delen dat ze vanaf nu minder suiker mogen eten. Maar door beetje bij beetje stappen door te voeren die door hen juist als leuk of gewoon prima worden ervaren. Zo komt er gewoon geen weerstand bij en is de kans van slagen veel groter.

 

Een voorbeeldje

Stel jouw kind drinkt altijd een pakje drinken als het uit school komt. Een gemiddeld pakje drinken levert ongeveer zo’n 4 a 5 suikerklontjes op. Als je dat kunt verminderen naar de helft, dan heb je al lekker wat klontjes gewonnen toch?
Als je zegt, je krijgt geen pakje drinken meer, je krijgt vanaf nu een glas water. Schiet je kind onherroepelijk in de weerstand. Dan krijg je het sowieso niet voor elkaar of je hebt een enorme strijd te leveren. Niet gezellig.

 

Zó kan het ook!

Als je op een dag vertelt dat jouw kind samen met jou een mooie nieuwe beker mag uitzoeken in de winkel, om daar voortaan uit te drinken als het uit school komt, dan is dat leuk!

Je kunt er eventueel bij uitleggen dat je geen pakjes drinken meer wilt kopen. Al zou je het alleen al doen om het milieu, of omdat ze te duur zijn. Je maakt er jouw verhaal van.

 

Langzaam wennen werkt het beste

Vanaf dan vul je deze beker voortaan elke middag met aanleng limonade. Gebruik je dan i.p.v. de normale 25 ml limonade, nu voortaan 15 ml limonade om aan te lengen, dan levert dat per glas ineens nog maar 2,5 suikerklontje op i.p.v. 4,5 als je normaal zou aanlengen.

Je kunt met aanlenglimonade ook hele kleine stapjes maken om af te bouwen, steeds een heel klein beetje minder limonade op dezelfde hoeveelheid water. Zo went je kind heel langzaamaan minder zoete limonade, zonder dat het in de weerstand komt.

 

Een win-win principe!

Neem er de tijd voor, heb geduld en beweeg altijd vanuit het positieve om de weerstand heen. Dan kun je dit principe op eigenlijk alles toepassen waar weerstand bij komt kijken. Vet handig toch! 😉

 

Wil jij bewuster omgaan met suiker, maar het allemaal wél leuk houden voor je kids?

Download dan mijn gratis e-book "Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen".

Ik leg je daarin onder andere uit waar je op kunt letten zodat jullie gemakkelijk veel minder suiker binnenkrijgen, hoe je vanaf nu heel eenvoudig gezonde(re) boodschappen doet in je eigen supermarkt en hoe je een gezondere leefstijl leuk houd voor je kids zodat ze niet direct hun kont tegen de krib gooien.

Ja! Stuur mij het gratis e-book “Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen”

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

Laat een reactie achter