eetmomenten

Hoe vaak per dag heb jij een eetmoment? En je kids?

Alles telt hè, dus ook even een mandarijntje tussendoor, even snel een koekje naar binnen proppen of een half uurtje voor het eten nog even een plakje kaas naar binnen werken.

Nou? Op hoeveel komen jullie uit?

Zes eet-en drinkmomenten is eigenlijk het maximum op een dag. Toch komen kinderen (en heel veel volwassenen ook!) uit op veel meer eetmomenten op een dag.

En dat is niet alleen funest voor je bloedsuikerspiegel, maar zeker ook voor je tanden!

Elke zuuraanval telt!

Voor je tanden is elke keer dat je eet of drinkt een zuuraanval op de tanden. Als je dus nu iets eet en over een half uurtje wat drinkt, dan zijn dat twee zuuraanvallen.
Deze zuuraanvallen tasten het tandglazuur (beschermlaagje) van de tanden en kiezen aan en zorgen daarmee op den duur voor tanderosie (gaatjes).

 

Elke bloedsuikerspiegelpiek telt!

Voor je bloedsuikerspiegel is elk eetmoment een moment waarop er insuline moet worden aangemaakt om de suikers uit het bloed af te voeren en zo de bloedsuikerspiegel weer te stabiliseren.
Elke keer dat er insuline aangemaakt moet worden gaat de alvleesklier hiervoor druk aan het werk. Hoe vaker en harder hij moet werken, hoe eerder hij is uitgeput en overgewicht, hypoglykemie en later diabetes type II zijn daarvan het vervolg.

Alle redenen dus om het aantal eetmomenten terug te brengen tot maximaal 6 per dag!

Deze tips gaan jullie hierbij helpen:

  1. Voeg eten en drinken samen. Alleen water en kruidenthee kun je gewoon tussendoor drinken. Al het andere drinken kun je beter tegelijk met een eetmoment nemen. Dat scheelt al een aantal momenten per dag.
  2. Eet en drink zo min mogelijk koolhydraten/suikers.
    Koolhydraten en suikers worden omgezet in tand bedervende zuren én ze zorgen voor een hoge piek in de bloedsuiker waardoor de alvleesklier extra hard moet werken.
  3. Eet fruit het liefste in combinatie met een maaltijd. Fruit is extra zuur.
  4. Eet voldoende eiwitten en gezonde vetten in elke maaltijd.
    Dit zorgt voor langere verzadiging zodat je niet zo snel weer trek hebt én het zorgt voor een mildere zuuraanval.
  5. Eet je iets met suiker? Combineer dit dan met een maaltijd of direct na de maaltijd. Zo heb je niet een extra zuuraanval en de vetten en eiwitten in de maaltijd zorgen voor een minder hoge bloedsuikerspiegel.
  6. Heb je net suiker, iets zuurs of fruit gegeten? Wacht dan even met je tandenpoetsen. Door het zuur is het glazuur dan kwetsbaar en poets je het kapot.
  7. Laat kleine kinderen niet de hele dag toegang hebben tot een flesje limonade. Door het de hele dag lurken aan zo’n fles blijft er van de tandjes echt niets over en bovendien is de alvleesklier zo de hele dag aan het werk!

Wees dus lief voor je tanden én je bloedsuikerspiegel!

Wil jij bewuster omgaan met suiker, maar het allemaal wél leuk houden voor je kids?

Download dan mijn gratis e-book "Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen".

Ik leg je daarin onder andere uit waar je op kunt letten zodat jullie gemakkelijk veel minder suiker binnenkrijgen, hoe je vanaf nu heel eenvoudig gezonde(re) boodschappen doet in je eigen supermarkt en hoe je een gezondere leefstijl leuk houd voor je kids zodat ze niet direct hun kont tegen de krib gooien.

Ja! Stuur mij het gratis e-book “Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen”

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

Laat een reactie achter