vakantie

Vakantie is voor iedereen anders en kan op veel manieren worden ingevuld.

Ik heb een aantal tips voor iedereen die zich afvraagt hoe je je gezonde leefstijl voorzet op vakantie of voor als je een dagje op stap gaat.

De eerste tip en ik vind hem misschien nog wel de belangrijkste; je gaat op vakantie! Dat betekent dat je alles even ‘los’ mag laten.

Houd het dus voor jezelf leuk en stel geen onmogelijke eisen aan jullie voeding. Vergeet niet: álles wat je goed doet is meegenomen. Houd het in balans, ook in je koppie.

Even praktisch...

Ga je naar het buitenland?
De meeste landen om ons heen hebben supermarkten die redelijk vergelijkbaar zijn met de onze. Je kunt daar dus ongeveer meenemen wat je hier ook haalt. Toch merk ik zelf altijd dat ik, als ik op vakantie boodschappen doe, veel meer de neiging heb om van alles in de kar te gooien. Maak dus wel een lijstje en sta een aantal uitzonderingen toe, maar maak het niet te bont.

De winkels zijn in het ene wel land veel beter gesorteerd dan het andere. Duitsland en Zwitserland bijvoorbeeld hebben veel bio en in Frankrijk viel dat mij juist enorm tegen. In de zuidelijke landen heb je wel weer heel vaak kraampjes langs de weg met groenten en fruit. Heerlijk! En eieren heb je bijvoorbeeld overal ter wereld, dus dát is mazzel!

 

Etiketten lezen kan overal

Etiketten lezen kun je in principe overal ter wereld.

Maar stel dat je echt niet kunt lezen wat er op een etiket staat, houd je dan vast aan de regel: Hoe minder ingrediënten, hoe beter. En de koolhydraten, dus de suikers kun je op elk etiket wel vinden. Nouja, misschien is het in het Chinees wat lastig, maar de kans dat je daarheen gaat acht ik klein.

 

Gemakzucht

Op vakantie schieten we allemaal wel automatisch in een soort gemakzucht modus. Even snel wat halen, even snel uit eten, even een patatje tussendoor of een snelle hap op het strand of aan het zwembad. We hebben geen zin om uitgebreid te doen. We willen niksen, rustig aan en vooral niet te veel moeite hoeven doen.

En gelijk heb je!

Toch kun je je afvragen hoeveel moeite het is om even een lunch te maken om mee te nemen naar het strand of zwembad of op je wandeling of dagje uit. Alles wat je thuis zou kunnen klaarmaken om een dagje weg te gaan, dat kun je op vakantie ook doen. Wees creatief. Bedenk vooral van tevoren hoe lang je weg blijft die dag en pas daarop aan wat je meeneemt.

En zeg nou zelf, een picknick onderweg of op het strand is toch ook écht vakantie!

De avondmaaltijd hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met een salade, of vers fruit en een lekker stuk vlees of vis er bij ben je al een heel eind. Zeker op de camping kun je zo klaar zijn. Barbecue aan of de skottelbraai en dan staat je maaltijd zo op tafel.

Laat je de aardappelen, krieltjes, witte rijst, pasta’s en broodjes weg uit de avondmaaltijd, dan boek je al heel veel winst. Kies bijvoorbeeld twee soorten groenten. Dan kun je overdag wat soepeler zijn met bijvoorbeeld een ijsje of een drankje.

 

Wees honger voor!

We komen meestal in de verleiding als we ergens zijn en honger krijgen. De allerbeste tip is dus om dat voor te zijn!

Zeker met kids. Want kinderen gaan, als ze honger krijgen, zeuren om snoep, ijs of snacks! En wat zou jij hebben als je de hele dag in het zwembad ligt, 100 x van de glijbaan gaat, de hele dag speelt en bezig bent? Voor kinderen is vakantie vaak een actievere periode dan thuis. Ze leven zich de hele dag volop uit en verbranden daarmee bergen energie. Dus geeft ze goed te eten, dan ben je het snacken vaak voor.

 

Start met een goed ontbijt

Neem met je kinderen de tijd voor een goed ontbijt. Zorg voor een goede lunch, ga daarvoor gewoon even terug naar je tent of huisje of neem een lekkere gezonde picknick mee.

Geef je kinderen (en neem zelf ook) op tijd een verantwoord tussendoortje en ervaar dan maar eens hoe ze een stuk minder gaan zeuren om snelle lekkere happen.

 

Last but not least…

Vergeet vooral niet dat jullie op vakantie zijn. Dat dit maar kort duurt en dat het vooral leuk en gezellig moet blijven. Elk klontje dat je op vakantie uitspaart is er één en vergelijk het eens met je vorige vakantie, toen heb je waarschijnlijk helemaal niet opgelet. Dus dat is al winst!

 

Wil jij bewuster omgaan met suiker, maar het allemaal wél leuk houden voor je kids?

Download dan mijn gratis e-book "Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen".

Ik leg je daarin onder andere uit waar je op kunt letten zodat jullie gemakkelijk veel minder suiker binnenkrijgen, hoe je vanaf nu heel eenvoudig gezonde(re) boodschappen doet in je eigen supermarkt en hoe je een gezondere leefstijl leuk houd voor je kids zodat ze niet direct hun kont tegen de krib gooien.

Ja! Stuur mij het gratis e-book “Gezond zonder gedoe in 3 simpele stappen”

  • Ik ga uiteraard zeer zorgvuldig met je gegevens om. Hoe ik dat doe kun je lezen in de privacyverklaring.

Laat een reactie achter